Tyskland – tysk musik

Comments: No Comments

Tysk musik är ett sådant där begrepp som inte överdrivet många vet vad de ska associera med. Visst, de hade ju Bach, men det är väl snarare klassisk musik. Visst, de hade Alphaville på 80-talet men de producerade ju bara en massa synthpop som inte har något med Tyskland som land att göra. Ordet ”folk” och ”folksång” har väl germanska rötter, så där har det väl bidragit lite till världsmusiken. Men är det allt?

Det finns faktiskt en hel del ren tysk musik, framförande av vilken har uppmuntrats under stora delar av 1900-talet för politisk propaganda och nationalism, samtidigt som musik från andra länder har förbjudits, i synnerhet under världskrigen. Optimistiska och glada volkslieder (folksånger) sjungs ofta för barn.1900-talets sånger har ofta återspeglat politik, känslor och passion., och under 1800-talet förekom många arbetssånger, vilka Wolfgang Steinitz samlade ihop och spelade in under 1950-talet.

Tysk musik – Volkstümliche Musik

Volkstümliche-musik är en modern variant av traditionell tysk musik som förknippas med flera tyskspråkiga länder. Här förekommer många av de musikinstrument som associeras med Alperna, exempelvis cittror, fioler och munspel. Volkstümliche-musik är kommersialiserad på ett helt annat sätt än standard-folkmusik (volksmusik) och har därför kommit att förknippas med ungdom. Rytmen, eller ostinatot känt som ”oom-pah”, vilket oftast spelas av låga bleckblåsinstrument och gjordes världskänd bland annat genom filmmusikalen Oliver! från 1968, kopplas ofta samman med volkstümliche-musik. Musikstilen förknippas också med inmundigande av öl.

Bayern

Den tyska musik som troligtvis mest ses som världsmusik är den som kommer från regionen Bayern. Lite stereotypt brukar joddling och schuhplattler-dans förknippas med hela Tyskland, men dessa fenomen återfinns mest bara i Bayern – nära gränsen till Schweiz som ju också associeras med joddling. Regionen har fött många pionjärer som gjort sig kända inom världsmusiken och kombinerat bayersk musik med annan tysk musik och utländsk musik.

Någon gång runt 1900-talets början började det kulturrika Bayern oroa sig över att kulturella traditioner tycktes i färd med att dö ut, och den musik som spelas där idag är inte exakt samma som vid förra sekelskiftet. Mycket har hänt som har påverkat hela Tyskland och däribland dess kulturella traditioner. Innan krigen drog igång var konceptet Volkssänger (folkets sångare) en viktig del av det musikaliska livet. Shower sattes upp som innehöll duetter, allsång, humor och parodier, men upplägget av dessa ändrades radikalt vid första världskrigets intåg. En av frontfigurerna i denna revolution var opera-, operetta- och liedersångerskan Bally Prell.

Schwaben

Folkmusik från Schwaben innehåller ofta vevlira och gitarr och gjordes känd av musiker som Saiten Fell och Firlefanz. Den är dock inte jättekänd utanför Tysklands gränser.

Sorbisk musik

Musik existerar även i den lilla regionen Oberlausitz i östra Tyskland, där ett litet västslaviskt folk bor. Här finns en rik musiktradition som kan kopplas tillbaka till 1840-talet då en första sorbisk musikfestival hölls. Under samma period skrevs hundratals sorbiska sånger, många av vilka finns inspelade idag.

Inte att förglömma – kabaré

När man talar om tysk musik bör man åtminstone någon gång nämna kabaré. Kabaréfenomenet föddes vid sekelskiftet och växte särskilt fram under Weimarrepubliken på 1920-talet. Det är en sorts nattklubbsshow. Kabarén gjordes berömd för världen i och med musikalen Cabaret som filmatiserades på 1970-talet.

Lyssna till tysk musik

Bevisligen finns det ändå en del musik i Tyskland, och det finns också många bra inspelningar. Som vanligt listar Världsmusik ett antal erkänt bra och illustrerande album som du kan kolla upp både i skivbutiker och på Spotify

Denkste! – Tysk polka med gruppen Polkaholix.

100 Jahre Kabarett 1901-1933, 1933-1955, 1955-1970, 1970-2001 – Fyra volymer om tre CD vardera med det mesta som kabarén bjudit på genom åren.

Po Luzicy ze serbskim spewom – Mycket bra inspelningar av sorbisk musik som under inga omständigheter får missas.

 

Artikelnummer på ”Världsmusik” – 4

Publiceringsdatum – 18 juli 2011

Källor – 2 och 15 i källförteckningen.

Gå tillbaka till Musik i Europa.

No Comments - Leave a comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *



Välkommen till Världsmusik.se!

Världsmusik.se är en sida om traditionell musik i världens alla länder med massor av musikklipp och musiktips!

Hitta fler spännande musikartiklar genom att välja världsdel på startsidan eller i huvudmenyn!

Welcome , today is Sunday, 25/02/2018

Världsmusik.se använder cookies för att förbättra din upplevelse av sidan. Mer info

På den här sidan används cookies för att ge dig en så bra surfupplevelse som möjligt. Genom att fortsätta använda den här sidan utan att ändra dina cookie-inställningar, eller genom att klicka på "OK, stäng denna ruta!" nedan så accepterar du detta.

Stäng