Igår kväll var jag på en fantastisk konsert med Bournemouth symfoniorkester – “Hollywood Blockbusters”. Ni förstår direkt vad som spelades – filmmusik från några av Hollywoods största produktioner. En stor orkester, med bland annat hela sex personer i slagverkssektionen, framförde musik från filmer som Pirates of the Caribbean (2003, Klaus Badelt), Schindler’s List (1993, John Williams) och Mitt Afrika (1985, John Barry).
Därtill framfördes musik från exempelvis Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000, Tan Dun) och Den siste samurajen (2003, Hans Zimmer). Den fråga jag ställde mig på förhand var förstås – hur kommer de nu att få in de där orientaliska instrumenten som förekommer i dessa soundtracks? Kommer det att dyka upp en kinesisk musiker med en guzheng i högsta hugg? Eller en japansk kotospelare?
Givetvis inte. Alla orientaliska instrumentljud framfördes på en synthesizer – ett sätt som givetvis förtar en del av instrumentens karaktär, men samtidigt kan man ju inte hosta upp vartenda litet världsinstrument för en sådan här konsert.
Med det sagt så vill jag tillägga att många synthar återskapar de där orientaliska instrumentljuden ganska bra – åtminstone uppfattar de allra flesta västerlänningar det på det sättet. Så att bläddra runt bland instrumenten på synthen och prova lite olika ljud kan vara ett bra sätt att öka sin kunskap om världsmusik!