Sommaren 2017 på Världsmusik.se

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 12/07/2017

Under sommaren 2017 fyller Världsmusik.se sex år, och det är glädjande att upptäcka att sidan verkar få fler och fler besökare för varje år. Läsare har hört av sig med fina ord om sidans innehåll, men också på senare tid om att vissa Youtube-länkar varit trasiga. Sidan har ju tyvärr inte möjlighet att resa runt, filma och administrera över egna videoklipp, så de ca 250 klipp som används på sidan kan tyvärr försvinna utan att Världsmusik.se får reda på det direkt.

Nu under sommaren har samtliga artiklar bearbetats en aning och de Youtubeklipp som inte längre existerar på Youtube och därför inte heller kunnat spelas här på sidan har bytts ut mot andra klipp. Jag är även i framtiden tacksam om ni som läsare skulle vilja höra av er till sidan om ni upptäcker att videolänken i någon artikel är trasig.

I övrigt poleras funktionaliteten till lite grand, så att sidan ska fortsätta fungera väl även i framtiden. Som alltid uppmuntras ni läsare också att höra av er om ni tycker att något saknas på sidan!

Trevlig sommar önskar Världsmusik.se!

Musiken förstår inte gränser

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 13/09/2015

I tider av eskalerande misstrogenhet mot allting annorlunda, där nationalismen och främlingsfientligheten växer, brukar jag försöka uppmana till att lyssna på musik från alla länder. Musiken förstår inte gränser. Som jag har skrivit flera gånger tidigare finns det inget som färdas så lätt över landsgränser som just musiken. Visst har den också spridit sig som en följd av århundraden av krig och kolonisering, men i tider som dessa tycker jag vi måste påminna oss om vad det är vi lyssnar på. Sånger och verk som utformats av kulturer i ständig rörelse.

Oavsett om det är konstmusik eller modern populärmusik så hittar man influenser av folk- och världsmusiken överallt. Musiken, som förekommer i alla kulturer i världen, har en enorm betydelse för formandet av vår identitet. Om vi nu inte slutar lyssna, och det händer att vi gör det ibland. Våra öron hör men lyssnar inte.

Världsmusik.se har en Spotifylista som erbjuder ett smakprov från de flesta av världens länder. Du hittar den här.

I övrigt får jag som vanligt önska ett lärorikt läsår för alla Världsmusik.se:s besökare!

Barnen och musiken

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 02/04/2015

Alla är i grunden musikaliska, brukar det sägas. Det första ljud man verkligen hör är ljudet av sin mammas hjärtslag, varvid man absorberar en rytm i blodet som sedan aldrig riktigt lämnar en. En fråga som jag ofta ställer mig är dock – gör vi allt för att motarbeta denna naturliga musikalitet? Åtminstone i västvärlden känns det som att vi har distanserat oss från musiken. Vi kanske fortfarande “musikar” (för att använda Christopher Small term för allt som kan kopplas till en musikupplevelse; spelande, lyssnade, komponerande och så vidare.) men jag undrar om vi inte gör det mycket mer passivt nu än förut.

Kunskapsnivåer mäts ofta och jämförs internationellt, både bland barn och vuxna. Musikalitet är dock inte en faktor som inkluderas, och jag tror att vi skulle ligga hopplöst efter. Med kollektiv rikedom, ett ständigt pågående och lättillgängligt informationsflöde, och ett konstant självföreverkligandetänk kommer en tendens och en vilja att söka sig bort från hemmet; antingen genom resor eller övertidsjobb. Inom familjen spenderar man mindre och mindre tid tillsammans. Kanske har man inte tid att vara med barnen hela tiden utan tvingas be morföräldrarna om hjälp eller låta en barnvakt göra grovjobbet? Givetvis är det i grunden inget fel med det. Jag lever själv ett ganska hektiskt liv utan någon större vilja att förändra på det. Men ibland får man upp de där nostalgiska bilderna, som mest tycks förekomma i sagor och berättelser. De där bilderna där mamma och pappa barn kanske sitter runt en varm brasa och berättar historier eller sjunger tillsammans. Numera är musicerande inom familjen reserverat för “musikaliska” familjer med musikintresserade familjemedlemmar.

Denna uppdelning; huruvida man kommer från en musikalisk familj eller om “musiken går i familjen” eller inte, finns knappast i hela världen. I många länder i Afrika är musiken och dansen något så naturligt och sammankopplat med kulturen och levnadssättet så att specifika ord för dessa fenomen saknas. Barnen får lära sig avancerad polyrytmik innan de fyllt fem år. Musik och dans lär man sig inte genom att lyssna och imitera äldre generationer längre. Inte i Sverige. Där får man börja ta blockflöjtlektioner när man är sex och pianolektioner när man är sju.

Det är också något särskilt med barns klangfärg. Den västerländska gossopranen är ett fenomen som utnyttjats flitigt genom århundradena – så flitigt så att mångtaliga kastreringar förekommit (inte så ofta nu längre, som tur är). Men även hur barnens sång låter skiljer sig från kultur till kultur och från uppväxt till uppväxt. En av mina favoritlåtar som åtminstone delvis faller under den (förvisso problematiska) termen världsmusik är Pat Methenys “Above the Treetops”. Metheny’s syntharrangemang smälter här samman med en kambodjansk hymn som sjungs av en barnkör. Jag finner det oändligt vackert.

Positiv utveckling

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 09/06/2013

Jag har på senare tid noterat följande om Världsmusik.se:s utveckling.

1. Det är huvudsakligen elever som använder Världsmusik.se.

Detta gör mig väldigt nöjd, eftersom det främst var elever jag hade i åtanke när jag skapade sidan. Det allmänna intresset för musiken i världens alla länder är i Sverige inte ännu tillräckligt brett för att motivera tillräckligt för att skriva över 200 artiklar, men med tanke på att världsmusiken är en del av läroplanen i grundskolan så är det här en källa som länge behövts för elever. Den svenska litteraturen är, enligt mina erfarenheter, bristfällig.

Jag vet att jag gjort denna observation förut, men på senare tid har den närmast blivit övertydlig. Det har varit en genomsnittligt skillnad på 100-150 besökare om man jämför vardagar med helger, och gapet är ännu större om man jämför vardagar med lovdagar.

2. Antalet sidvisningar är nästan fyra gånger högre än antalet besök.

Enligt mina erfarenheter är det en väldigt stor skillnad för en faktasida, från vilka besökare i regel “tar vad de behöver” snarare än “utforskar”.

I övrigt tänkte jag be er läsare om en sak!

1. Ser du ett misstag? En konstig mening? Ett trasigt Youtube-klipp? Tveka för all del inte att kontakta sidan. Ju snabbare jag görs uppmärksam desto snabbare kan problemet åtgärdas.

Vidare står jag fast vid min åsikt att världsmusiken spelar en oerhört viktig roll när det gäller förståelsen för andra kulturer. I takt med globaliseringen är det av extrem betydelse att lära sig respektera andra värderingar och tankesätt än ens egna. Musiken, såsom den har utvecklats och formats genom historien, är det ultimata beviset på att vi kan samexistera. Om musiken kan färdas så enkelt över gränser – varför skulle vi, som ligger bakom den, inte kunna göra likadant?

Det orientaliska – det “andra”

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 02/05/2013

Jag har tagit upp det förut här på sidan men det är viktigt att då och då ta upp det igen. I själva verket är jag inte så särskilt förtjust över namnet på den här sidan. “Världsmusik” är en kommersiell term som kommit att stå för sådan där “annan” musik – sådan som inte är västerländsk musik. När man yttrar ordet “världsmusik”, vad är det första du kommer att tänka på? För visst är det inte den svenska folkdansen med nyckelharpan i högsta hugg? Och med säkerhet inte heller den amerikanska folkmusiken.

Istället tänker du antagligen på österländsk musik, som indonesisk gamelan och kinesiska pentatoniska skalor. Möjligen afrikansk musik, med trummor och heta rytmer. Kanske till och med sydamerikanska danser med maracas och cha-cha-cha.

Termen “världsmusik” buntar ihop alla världens musikkulturer som hör till gruppen “det andra”, ur ett västerländskt perspektiv. Det är ett problem, för det har sina rötter i västerländsk kolonialism. Och den här sidan har jag ändå aktivt marknadsfört som “Världsmusik.se”, för det är så besökare förstår vad sidan innehåller. Lägg också till alla de generaliseringar jag gör i mina texter. Att skriva bara 500 ord om musik i Etiopien är en oförskämd styggelse i sig. Samtidigt hoppas jag kunna illustrera den enorma musikrikedom som denna fula, kommersiella term har kommit att innefatta, och därigenom förhoppningsvis bidra till att folk ska se den som något annat än en genre i sig. Världsmusik känns för stort för att kallas för en “genre”.

Att vara i “A”

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 09/04/2013

En fascinerande koncept som det talas mycket om inom musikvetenskapen är hur musikens form skiljer sig mellan olika kulturer. I grund och botten kan de allra flesta stycken som faller under kategorin traditionella västerländska musiken betecknas på följande sätt:

A-B-A.

Varför nu detta? Jo, för att i västvärlden är vi vana vid att musiken har en “riktning”. Den är liksom på väg någonstans, och det vet vi för att melodier och harmonier används på ett sätt som får oss att förutse och förvänta oss vad eller “ungefär vad” som kommer härnäst. Och sedan, när förflyttningen har skett (från A till B) så kan man räkna med att musiken på ett eller annat sätt tar sig tillbaka till början och avslutas på ett någorlunda liknande sätt som den började.

I andra kulturer, och i synnerhet många österländska sådana, är följande beteckning mer relevant:

A.

Vi talar alltså om ett musikaliskt stadium utan den där känslan av att vara på väg någonstans. Det är svårt att sätta sig in i andra musikkulturer av denna anledning. Inte för att musiken i andra kulturer är sämre, utan för att den kräver ett annat sätt att lyssna. Ett meditativt och kontemplativt sätt. Man måste liksom “vara i A” och döda sina förväntningar på B. Det är nämligen inte i denna förväntan som musikens tjusning ligger. Men tro för all del inte att det innebär att det inte finns någon tjusning alls! Det tar bara lite tid att hitta den.

Att utforska inom konstmusiken

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 19/03/2013

Det är intressant att lyssna till hur olika musiker tolkar musiken från andra kulturer. Huruvida sådana tolkningar gör musiken eller kulturen i fråga rättvisa är förstås aldrig lätt att bedöma, men indirekt vittnar de (ofta) om en vilja att förstå, lyfta fram, och respektera andra musikkulturer. Åtminstone ser jag, som positivist, gärna så på saken, även om verkligheten kan vara lite mer komplicerad.

Här om dagen lyssnade jag på John Cages (1912-1992) Sonatas and Interludes (1948) – fantastiska verk inspirerat av indisk musik och det estetiska fenomenet rasa.

En favorit som jag också måste rekommendera är Pat Metheny, en jazzgitarrist som experimenterat med musik från alla möjliga delar av världen. Lyssna till “Above the Treetops” på Spotify eller Youtube!

Orientaliska instrument på synth

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 10/03/2013

Igår kväll var jag på en fantastisk konsert med Bournemouth symfoniorkester – “Hollywood Blockbusters”. Ni förstår direkt vad som spelades – filmmusik från några av Hollywoods största produktioner. En stor orkester, med bland annat hela sex personer i slagverkssektionen, framförde musik från filmer som Pirates of the Caribbean (2003, Klaus Badelt), Schindler’s List (1993, John Williams) och Mitt Afrika (1985, John Barry).

Därtill framfördes musik från exempelvis Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000, Tan Dun) och Den siste samurajen (2003, Hans Zimmer). Den fråga jag ställde mig på förhand var förstås – hur kommer de nu att få in de där orientaliska instrumenten som förekommer i dessa soundtracks? Kommer det att dyka upp en kinesisk musiker med en guzheng i högsta hugg? Eller en japansk kotospelare?

Givetvis inte. Alla orientaliska instrumentljud framfördes på en synthesizer – ett sätt som givetvis förtar en del av instrumentens karaktär, men samtidigt kan man ju inte hosta upp vartenda litet världsinstrument för en sådan här konsert.

Med det sagt så vill jag tillägga att många synthar återskapar de där orientaliska instrumentljuden ganska bra – åtminstone uppfattar de allra flesta västerlänningar det på det sättet. Så att bläddra runt bland instrumenten på synthen och prova lite olika ljud kan vara ett bra sätt att öka sin kunskap om världsmusik!

Världsmusikaliskt i Oscarsbelönade filmer

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 21/02/2013

Oscarsakademien har alltid visat förkärlek för filmmusik som på ett elegant och snyggt sätt väver in musik från andra kulturer. Särskilt om den kombineras med typisk Hollywood-musik. De kanske främsta kandidaterna till en Oscar för bästa musik är i år spetsade med folkmusik och traditionell musik från länder som Iran och Indien. Jag tänker då på Ben Afflecks Argo (till vilken Alexandre Desplat, mannen bakom soundtracket till de två sista Harry Potter-filmerna, har komponerat musiken) och Ang Lees Berättelsen om Pi (musikansvarig – Mychael Danna).

Båda albumen finns på Spotify, och jag rekommenderar dem varmt. Personligen tror jag att det blir vinst för Mychael Danna. Man kan inte få nog av musiken från Berättelsen om Pi!

Oscarsgalan äger rum natten till måndag.

Persisk musik i Annexet

Categories: Allmänt
Tags: No Tags
Comments: No Comments
Published on: 07/02/2013

Ni håller väl koll på de konserter som äger rum under 2013? Som jag har sagt åtskilliga gånger i både artiklar och blogginlägg här på sidan så är alltid det bästa sättet att uppleva världsmusik att åka dit den finns och höra den live. Men då och då – och detta har jag skrivit alldeles för lite om – kommer ju faktiskt världen till lilla Sverige. Ibland också till Globens evenemangsområde!

Siavash Ghomeishi och Moein är två iranska sångare som gör en konsert tillsammans i Annexet den 31 mars. Det är ett utmärkt tillfälle att få uppleva musik, många av vars element kan spåras till helt andra kulturer än den svenska. Ghomeishi och Moein ses väl båda som popsångare, men de persiska influenserna gör sig ständigt påminda, och är man inte en van utforskare av andra musikkulturer är detta en mycket bra mjukstart!

Landet är avlångt, och kommer man långt utifrån så lär det finnas ett behov att boka hotell nära Globen för en vistelse över natten.

Jag ska i övrigt försöka bli lite bättre i framtiden på att tipsa om evenemang som dessa. Förresten, ni prenumererar väl på Världsmusik.se:s egen Spotifylista? Du hittar en länk i sidomenyn!

 

«page 1 of 3

Välkommen till Världsmusik.se!

Världsmusik.se är en sida om traditionell musik i världens alla länder med massor av musikklipp och musiktips!

Hitta fler spännande musikartiklar genom att välja världsdel på startsidan eller i huvudmenyn!

Welcome , today is Saturday, 19/08/2017

Världsmusik.se använder cookies för att förbättra din upplevelse av sidan. Mer info

På den här sidan används cookies för att ge dig en så bra surfupplevelse som möjligt. Genom att fortsätta använda den här sidan utan att ändra dina cookie-inställningar, eller genom att klicka på "OK, stäng denna ruta!" nedan så accepterar du detta.

Stäng